Byggepladsen har haft besøg af 19 skoleelever fra 5. klasse på Tallerupskolen, der sammen med lærer Christian Lund sagde ja til at teste et nyt undervisningskoncept.
20. november 2024
–Vi blev for godt et år siden kontaktet af Professionshøjskolen Absalon og NXT, der søgte et byggeprojekt i træ, hvor de kunne få lov til at teste et nyt undervisningskoncept, som er udviklet til børn og unge i grundskolen. Projektet hedder Træets Væsen og går ud på at inspirere skolen til at bruge omgivelserne aktivt i undervisningen ved fx at inddrage lokale aktører fra byggebranchen, der på den ene eller anden måde berører træ i deres arbejde. Det er oplagt, at vi som totalentreprenør med Bygningsstyrelsen som bygherre bidrager til undervisningen, når vi står med et projekt som WoodHub. Kontorknudepunktet er et lokalt forankret eksempel på, hvad træ som byggemateriale kan betyde for branchen og fremtidens professionelle, fortæller Lars Ørvad, direktør for Byggeri Vest i NCC.
Træ som fremtidsperspektiv
Træets Væsen er et nyt undervisningskoncept, der udspringer af samarbejdet mellem Professionshøjskolen Absalon og innovationsbureauet NXT. Målet er at forny den pædagogiske praksis på en sådan måde, at det styrker elevernes interesse, viden og kompetencer inden for såkaldt økologisk tænkning. Samtidig skal projektet fremme almendannelse i eksterne læringsmiljøer ved hjælp af træet som omdrejningspunkt.
–Træ er i vores optik et fremtidsperspektiv, der skal være med til at udvide elevernes omverdensforståelse og gøre dem bevidste om det samfund, de indgår i. Hvad er det for en klode, vi lever på? Hvad vil vi med den? Og hvordan udvikler den sig, spørger Merete Schou von Magius, der har 39 års erfaring som folkeskolelærer og i dag arbejder som lektor på Professionshøjskolen Absalon.
–Vi vil helt konkret gøre eleverne bevidste om, at træ er en levende størrelse med mange kvaliteter. Træerne omkring os lever måske et liv i det skjulte, men når vi først lægger mærke til dem, vil vi opdage, at træet optræder mange steder i vores hverdag. Det er vigtigt, at vi værner om dem på en måde, der gør, at vi kan tillade os at benytte deres unikke egenskaber i måden, vi bygger og bor på, siger Birgit Brænder, der er cand.mag., billedkunstner og i dag arbejder som lektor på Professionshøjskolen Absalon, hvor hun har været i 28 år.
Økologisk tænkning
–Grundskolen er interessant for NXT, da vi ønsker at bidrage til et samfund, hvor økologisk tænkning er almen dannelse og en nødvendighed for at kunne manøvrere i fremtidens arbejdsmarked. Økologisk tænkning er kort sagt kendetegnet ved en helhedsorienteret netværkstankegang, hvor man ikke adskiller mennesket fra naturen, men ser os som en del af økosystemet på lige fod med flora og fauna. I det perspektiv vil et træ blive betragtet som en biologisk aktør med agens og ikke blot en ressource, fortæller Madeleine Kate McGowan, der arbejder som kunstnerisk leder hos NXT.
Et undervisningsværktøj
På WoodHub blev et kortspil testet på de 19 skoleelever fra Tallerupskolen, der begyndte dagen på byggepladsen og senere besøgte træerne, der vokser nær Lerchesgade.
–Vi har udviklet et kortspil, der inviterer til interaktioner med og omkring træet individuelt eller i grupper. Vi tager udgangspunkt i træet, der kan tilgås af alle skoler uafhængigt af geografisk placering. Det er allestedsnærværende som levende væsner eller bearbejdede materialer, siger Madeleine Kate McGowan og bladrer i kortspillet.
Træet er så at sige den konkrete læringsarena for undervisningen. Herfra tilgår eleverne sansebar læring af faglig art med elementer fra dansk, matematik, biologi, historie, billedkunst etc.
–Prototypen, vi testede, består af ti tematikker med en todelt opgavebeskrivelse. Den første del inviterer eleverne til en sanselig og stedsnær refleksion over de kvaliteter, træet holder på. Den anden del beskriver en mere konkret aktivitet, der skal omforme deres indtryk til udtryk. Det kan være en tegning, skitse, leg eller fortælling, hvor træet indgår. Det var vigtigt for os, at eleverne ud fra deres indtryk og med deres unikke udtryk kunne sætte et aftryk på deres omverden, og derfor blev produkterne udstillet på og omkring et træ ved Lerchesgade overfor byggepladsen, fortæller Madeleine Kate McGowan.
Kropslig forankring er vigtig
Byggepladsbesøget sikrede nye kropslige erkendelser for flere end blot eleverne.
–Selv om jeg er datter af en møbelsnedker, har jeg lært en masse nyt om træ ved at besøge WoodHub i Odense. Vi blev alle overraskede over størrelsen på byggeriet. De fleste af os tænker på små sommerhuse, når vi taler om træbyggeri, men et træbyggeri på 31.000 m2 er vældig stort, siger Birgit Brænder og nikker til sin kollega.
–Vores fællesnævner i samarbejdet var den sanse- og stedbaserede tilgang til undervisning. Det var med det afsæt, vi fandt frem til, at træet som omdrejningspunkt kunne give et benspænd til den kropslige forankring på et sted eller ved et træ, siger Merete Schou von Magius.
Et nyt læringssyn
–Man kan ikke sige, at den omgivende verden er blevet forsømt i grundskolen. Det er i virkeligheden et andet læringssyn, der slår igennem nu. Vi er blevet mere opmærksomme på, at vi skal være aktive med egen krop i læreprocesser for, at det, vi oplever, forankrer sig og giver stof til tanke, hukommelse og udvikling, siger Merete Schou von Magius.
Fokus på praksisfaglighed
–Vi har haft en skole, der har været meget styret af læringsmål, hvilket har gjort det svært at eksperimentere. Der har været stor fokus på tests, hvorimod vi de senere år har haft fokus på det, vi kalder praksisfaglighed. I dag er det muligt at tænke praksisfaglighed ind i alle skolens fag. Det handler dels om læring gennem kroppen, dels ønsket om at så et lille frø, mens eleverne går i skole, så de tænker over, hvad de vil arbejde med som voksne, fortæller Birgit Brænder.
En klar succes
Efter fem timer var kortspillet afsluttet, og eleverne kunne evaluere deres oplevelser og give kritik af prototypen.
–De fandt det spændende og fortalte selv, at de helt konkret havde lært noget, som havde skærpet deres opmærksomhed. Qua vores erfaring, og det vi oplevede, når det gælder elevernes motivation, kan vi konkludere, at prototypen var en klar succes i situationen. Vi er ikke færdige med at teste, men vi nærmer os det endelige produkt, fortæller Merete Schou von Magius og udfolder dannelsesperspektivet.
–Test af prototypen bekræftede vores målsætning. Vi vil udvikle meningsfuld undervisning, som kan kvalificere eleverne til at deltage i samfundet. Vi vil stimulere og motivere fremtidens grønne borgere og kommende professionelle.
Åbne byggepladser
Når man som NCC er modige nok til at åbne byggepladsen for akademia, må man forvente, at oplevelsen kan vække en lyst til mere.
–Vi skal med succesen ikke underkende den wow-effekt, det her byggeri har. Det er ikke til at kimse ad, at vi tog udgangspunkt i et sted, hvor eleverne tabte kæben over at se fx en kran løfte enorme træelementer på plads, siger Birgit Brænder.
–For os som lærere var det også lidt af en aha-oplevelse at se potentialet i byggepladser. Spørgsmålet er bare, hvordan man kan få adgang til dem, og hvorvidt det kan bredes ud til hele landet? Vi vil i hvert fald gerne slå et slag for, at flere byggepladser åbner op for undervisningen, når vi vil prioritere praksisfaglighed, og hvis vi vil have flere til at vælge en erhvervsuddannelse, tilføjer Merete Schou von Magius.
Fremtidens professionelle
Der er god grund til, at byggebranchen kigger mod grundskolen.
–I Danmark er der stor mangel på håndværkere, og alt for få unge finder vej til erhvervsuddannelserne. Vi er derfor opmærksomme på, at vi skal gøre en stor indsats for at tiltrække unge til egen branche og virksomhed. Grundskolen er et fokusområde, fordi de unge allerede i udskolingen skal tage stilling til deres rolle i samfundet gennem valg af videre uddannelse, siger Lars Ørvad og fortæller om andre skolebesøg på NCC’s byggepladser.
–Samtidig er vi en branche, der kan bidrage til elevernes udvikling gennem praksisfaglighed. Det gælder de omtalte byggepladsbesøg såvel som fagoplæg og 1:1 læringseksperimenter. Af den årsag bakker vi selvfølgelig op, når der udvikles nye undervisningsværktøjer, der prikker til vores branche, fortæller Lars Ørvad og understreger, at NCC har over 50 besøgsvenlige byggepladser og grusgrave i Danmark, hvor de med glæde åbner dørene for en introduktion til branchen.
LÆS OGSÅ:
WoodHub er et statsligt kontorknudepunkt på 31.000 kvadratmeter, seks etager højt og med plads til 1.600 arbejdspladser.
Stueetagen rummer borgervendte funktioner og offentlig adgang til kontorhusets indre haveanlæg. Otte statslige institutioner flytter ind i det store træhus – efter planen i 2025.
Tekst: Nikoline Kern / NXT // Foto: Stine Skøtt Olesen / NXT